L’ÒPERA “BECCI”
Deu anys després he
tornat a “casa Becci”. Recordava la zona però no el carrer. Quasi em passo de
llarg. Està a Paddington Street al centre de Londres i a dos o tres travessies
de l’emblemàtica Baker Street L’antiga marquesina verd poma ha estat
susbtuïda per una de més moderna de color blau. El botxí però va perdonar
el rètol modernista de lletres sobre mirall. Ho vèiem tan diferent que quasi
dubtem en entrar. A dins les parets de guix escantollat també de color verd
poma s’han canviat per un folrat de fusta que ho fa més anglès però menys
italià. Les fotos mal enmarcades d’artistes i cares més o menys conegudes que
van gaudir dels menjars de casa Becci ja no hi són, tampoc la samarreta
enmarcada en vidre com un reliquiari de la squadra italiana amb rètol mundial
del 66. Però casa Becci era menjar i espectacle, el que cada dia servíen la
“mamma”, la propietària, i en Franco, el cambrer de tota la vida i l’altra
mitja ànima del local. En Franco ha envellit, entre vapors de plats d’espagueti,
olor d’alfàbrega i delicadesa de tiramisú, i manté la seva impecable
cabellera, ara més blanca, i els seu bigoti retallat. La Mamma Becci ja
no hi és.
Parlem amb en Franco que
ens recorda “venivi con due bambine”-assenyala amb la mà plana a l’altura de la
cintura. Oh! le bambine sono cresciute, ja son grans i li faig notar el
pas del temps i els canvis al local i que ja ha desaparegut, fins i tot, la
samarreta de la selecció italiana de futbol. Ens explica que la Mamma és
viva tot i que és molt gran i està en una residència i ningú no la va a veure,
es lamenta,” I passats uns segons amb cara de menys indulgència :.. amb aquell
caràcter que tenia oi?”
La Mamma sempre ocupava
la última taula del racó la dreta del local a tocar del mostrador i Era una
dona grossa i amb un monyo que avui recordo immens i, en aquells dies ja
ratllava els vuitanta. Amb el cap recolzat sobre la mà comentava amb sentit de
l’humor l’actualitat tant del que veia passar pel carrer a través dels grans
finestrals, com el que li venia al cap,
fent esclatar de riure als clients. Si veia passar una parelleta
encaramel·lats doncs “Bèllo l’amore!!!”
que passava un rodamón “La pigrizia è la chiave della povertà. Cèrto, cèrto.”.
Ella seguia
impertorbable. La meva filla ara diria que anava a la seva bola. Només
s’aixecava quan li venia be per servir a algun client però era l’anunci de que
se’n preparava una de ben grossa. L’amic
Albert Tardà no hauria trigat ni un segon a dir “se masca la tragedia”.
En Franco només la veia alçar-se ja tremolava. L’escena sempre era la
mateixa. Et portava el plat, però abans de servir-te’l l’inspeccionava
d‘aprop,” scusi”, se’n tornava a la cuina d’una revolada i amb un primer crit
de “Ma che còsa hai fatto imbecille!”. Començava la funció. Entre crits
llunyans, els clients ja presagiàvem que alguna cosa no anava bé. I en
una d’aquestes veiem el cuiner travessar el menjador llançant el davantal al
terra i marxant a la torera “arrivedérci”. La Mamma el cridava des de la barra,
“ja ten pots anar desgraciat vés-te’n a la merda. Ah! i no tornis!!”” Amb un
posat que impressionava i amb les mans a la cintrura se’n tornava a la seva
taula com si res…Els clients com estàtues
de cera encara podiem sentir els insults i malediccions que a la
llunyania llançava el xef, Paddimngton
Street avall. Els comensals que ja
havien arribat als postres se sentien uns afortunats, els que estàvem al primer
plat ho veiem d’allò més magre. Una vegada a la taula del costat, a una parella
de francesos, tocats i posats, el moment
de la “escapada” del cuiner va agafar l’home amb un bon grapat d’espagetti a la
boca. El senyor, que va canviar de color vermell a morat, ho va passar d’allò més malament perquè
durant uns quants segons- que se li debien fer eterns- els fideus no s’havien
quina direcció prendre.
Però sempre era igual.
Darrera el cuiner sortia en Franco cuita-corrents perseguint al xef i al cap de
vint minuts,ja al límit de la revolta del menjador, apareixien tots dos.
En Franco abraçava el cuiner que afalagat tornava als fogons passant amb despit
per davant la Mamma, que sense problema el tornava a engegar mentre feia els
números de la caixa del dia. En Franco feia una gran esbufegada del que es treu
un pès del damunt i amb un posat ujna mica xulesc mirava la clientela com el
què acaba de caçar una peça única, tot i
sabent que l‘endemà en vindria un altre d’igual. Tot acabava be amb un didalet
de grappa, i més d’una vegada la clientela ens disposàvem a ovacionar amb força
aquell “happy end”. Res no era comèdia
però les discussions explosives entre els tres eren cosa de cada dia i l’escena
del cuiner marxant a mig sopar deixant el servei penjat i els cluients plantats
era habitual. El sopar a Becci era com una òpera culinària, amb la seva
obertura, les seves àries i el desenllaç final apoteòsic. Si Gioachino Rossini,
a qui li se li atribueix el bateig dels canelons que duen el seu nom, dinés
avui a Becci segur que li dedicava una bona obra operística : “Como convertire una
cucina sul palco” podria dir-se
Ara és Franco qui porta
el local en solitari, tampoc hi és el cuiner fugisser i hi ha un cambrer madrileny que parla l’anglès amb dificultat
buscant la complicitat dels clients espanyols, però casa Becci continua sent un
excel·lent restaurant, però sobretot un lloc molt, molt especial. Si un bon dia
passaejant per Londres us topeu amb un cuiner amb cara de despit que córre com un esperitat,
no perdeu ni un minut i busqueu el restaurant.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada